Pengalaman Ramadhan Dengan Set Puasa Shaklee


Bercakap tentang Ramadhan, Anis akan mula rasa sayu sebab teringat kat arwah mak dan ayah. Ramadhan akan lebih bermakna dengan kehadiran orang-orang yang kita sayang. Selagi masih ada, pulanglah ke pangkuan ibu bapa masing-masing untuk sambut Ramadhan bersama-sama. Kita tak tahu mungkin ini Ramadhan terakhir kita bersama mereka.

Setiap kali nak tibanya bulan Ramadhan bulan yang penuh rahmat yang ditunggu-tunggu setiap umat Islam, arwah mak Anis akan bersiap rumah macam nak raya. Basuh curtain, buang sawang, bersihkan rumah setiap sudut, tambah pewangi rumah. Mak lah orang yang paling sibuk kalau nak puasa ni.

Telekung siap iron beberapa pasang untuk persalinan solat.

Dari kecil lagi mak latih Anis terawih di masjid. Sampai besar, Anis masih ikut mak. Kadang rasa lama betul nak tunggu mak habis 20 rakaat. Sebabkan taknak rasa tunggu lama, Anis pun solat habis 20 rakaat pakej witir. Haha.

Paling tak best terawih ni bila perut kita tak selesa. Kadang terminum air  banyak sampai habis sebekas kita sorang je. Bila nak solat, mula rasa terbeban. Goyang-goyang perut dengar bunyi kocakan air.

Selalu jadi macam ni disebabkan kita rasa tak puas minum air waktu berpuasa. Lagi-lagi air manis kan, tak hilang dahaga waktu berpuasa siang tadi.

Lepas Anis tahu ada air yang sebenarnya boleh bantu kita betul-betul hilangkan dahaga dan cepat hidratkan semula badan kita yang dah kehilangan air, Anis berbuka cuma minum air tu saja. Dah bertahun-tahun Anis minum air ni waktu berbuka, Alhamdulillah terasa sangat puas tekak bila minum air ni.


Dulu Anis wajib bekalkan air kosong 800 litre pergi solat terawih. Memang habis minum. Yang  jadi masalahnya bila asyik nak ke tandas. Tapi, lepas minum air performance drink ni waktu berbuka, Anis jarang kerap ke tandas selepas waktu berbuka. Nak solat pun smooth je Alhamdulillah.

Pengalaman Anis berpuasa dengan set puasa Shaklee sangat berbeza dari sebelum kenal Shaklee.

 Waktu sahur Anis jadi lebih ringkas dan mudah dengan protein shake. Anis boleh jimat masa di dapur untuk panaskan atau masak lauk waktu sahur. Masa Anis yang ada boleh manfaatkan untuk beribadah.

Walaupun nampak simple sahur dengan ‘air’ je, tapi ni bukan air biasa.

Biasanya sahur Anis akan alternate shake ESP atau cinch. Ada hari Anis campurkan kedua-duanya sekali. Memang kenyang ya amat walaupun ‘minum’ je waktu sahur.

Dulu Anis pun doubtful sama macam orang lain.

‘Yekeee minum shake Shaklee ni boleh tahan perut? Nak puasa lama ni. Mustahil lah!’

Tapi lepas dah experience sendiri, sungguh, lain sangat! Perut pun selesa, tak pedih, tak memulas ketika berpuasa. Siap boleh menyusu anak normal macam hari biasa. Dulu Anis pernah terpaksa buka puasa waktu petang disebabkan pitam. Anis menyusu anak mungkin badan jadi kurang bermaya dan Anis rasa gelap seketika hampir jatuh.

Semenjak sahur dengan protein shake Shaklee dah 4 tahun, Alhamdulillah masalah lama tak berulang. Anis masih lagi menyusu anak dalam masa yang sama boleh puasa penuh tanpa rasa nak pitam atau menggigil.



Energising Soy Protein (ESP)

Memberikan tenaga secara berterusan, berasaskan protein tunbuhan  yang berkualiti tinggi. Makanan lazat yang kaya dengan kalsium dan protein. Lengkap dengan 9 asid amino perlu.




Cinch Mixed Soy Protein 

Shake lengkap dan pantas. Minuman yang lazat, pantas dan berkhasiat untuk anda. Ia membekalkan nutrien seumpama satu hidangan, tetapi rasanya enak seperti pemanis mulut.

Ada tiga perisa pilihan:

1. Coklat
2. Latte
3. Vanila

Ramai yang share pengalaman berpuasa dengan set puasa Shaklee.

Bulan ni jimat sangat dengan harga RM235, dapat dua canister cinch. Normal price RM380. 

Menarik kan set ni? Hihi. Nak rasai sendiri pengalaman berpuasa dengan set puasa Shaklee, klik sini untuk belian.

Nak baca pengalaman Ramadhan bersama set Shaklee yang lain? Boleh melawat kawan Anis ni.

Love,
Anis Syafawane.
Ibu anak tiga, yang masih puasa penuh.

#blogmegaShaklee
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023
#shakleesungaipetani2023




⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀










Comments

Popular posts from this blog

Tips Puasa Untuk Pesakit Gastrik

Tips Kurus Sebelum Raya Dengan Set Kurus Shaklee